Ontwikkelingshulp de wereld uit - Reisverslag uit Eemnes, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu Ontwikkelingshulp de wereld uit - Reisverslag uit Eemnes, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingshulp de wereld uit

Door: Leon Simons

Blijf op de hoogte en volg Leon

19 Februari 2013 | Nederland, Eemnes

De benadering van slachtofferhulp door de ontwikkelingssector is verjaard. Jong ondernemer Leon Simons ondervindt in Ethiopië hoe het anders kan.

Het doel van een ontwikkelingsorganisatie zou moeten zijn zichzelf overbodig te maken. Waarom lijkt het er, als men de media moet geloven, dan op dat ze alleen maar harder nodig zijn? Ontwikkelingshulp heeft er voor gezorgd dat mensen minder snel doodgaan. Op de bevolkingsgroeipercentages van ontwikkelingslanden zouden veel bedrijven jaloers zijn. Maar meer mensen betekent ook meer monden om te voeden. En de druk op een ecosysteem neemt toe bij een groeiende populatie. Kunnen de ontwikkelingsorganisaties de problemen nog wel aan?

Onmogelijke klus
Daar lijkt het niet op. Tijdens mijn werk in Ethiopië heb ik kunnen zien wat het betekent als een land voor tachtig procent ontbost is in vijftig jaar tijd. Als iedereen voedsel op houtvuur klaar maakt en er geen bomen meer staan is dat een groot probleem. De rook van dezelfde houtvuurtjes is verantwoordelijk voor vier miljoen doden wereldwijd per jaar; twee keer zo veel als hiv, malaria en turbucolose bij elkaar. De tien miljoen huishoudens in Ethiopië van een alternatieve manier van koken voorzien lijkt een onmogelijke klus.

Vraag en aanbod
De ondernemer in mij zegt dat het kan. Ethiopië heeft een economische groei van tien procent per jaar. In 2006 werd door geëmigreerde Ethiopiërs een miljard dollar naar het thuisland gestuurd. Er is vraag en er is geld. Normaal gesproken komt het aanbod dan vanzelf.

Ik was in Ethiopië om aan het aanbod te werken voor de ontwikkelingsorganisatie Plan International. Ja; een ontwikkelingsorganisatie. Voordat het zakelijk interessant werd om arme mensen in hun behoefte te voorzien waren hulp organisaties al aanwezig om dit te doen. Het netwerk en de infrastructuur van deze organisaties is van onschatbare waarde. Hierdoor was ik in staat om met overheden, ondernemers, meerdere hulporganisaties en de lokale bevolking in korte tijd te onderzoeken wat de behoeften zijn en hoe hierin voorzien kan worden. Ter plaatse hebben we een product ontwikkeld waarmee we 80 procent van het houtgebruik kunnen besparen.

Pilot
Het lijkt er sterk op dat we dit product betaalbaar kunnen maken voor de lokale bevolking. Dit jaar hopen we als pilot duizend huishoudens te voorzien. Als het aanslaat willen we binnen vijf jaar vijf miljoen huishoudens bereiken en in 2020 alle tien miljoen wijdverspreide huishoudens voorzien. Om het meteen goed aan te pakken gaan we het combineren met Plug and Play Solar Kits, waarmee 99 procent van de rurale bevolking zonder elektriciteit meteen volledig van duurzame energie wordt voorzien.

De meeste van de acht millenniumdoelen kunnen deels worden gerealiseerd door duurzame toegang tot primaire energievoorzieningen. Met hulp van ontwikkelingsorganisaties kan worden aangetoond wat de behoeften en de kansen zijn. Als de markt het oppakt en begint te werken is alles mogelijk.

Aan het werk
Ontwikkelingshulp kan de problemen niet meer aan. De benadering van slachtofferhulp is verjaard. We moeten daarom OntwikkelingsWERK toe. Ontwikkelingsorganisaties kunnen met lokale kennis, netwerk en infrastructuur aantonen welke oplossingen nodig zijn en werken. Na een proof of concept kunnen bedrijven het stukje overnemen en opschalen. Er is een interessante markt van vier miljard arme mensen (Base of the Pyramid) die graag in haar primaire behoeften wordt voorzien.

Als het in Ethiopië lukt, lukt het overal.

Leon Simons (@SunnySimons) is lid van de Young Club of Rome en onderneemt met zijn bedrijf Sunny Simons in ontwikkelingslanden.

• 19 Februari 2013 - 18:29

Marjorie: