Schijn een lichtje op mij - Reisverslag uit Eemnes, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu Schijn een lichtje op mij - Reisverslag uit Eemnes, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu

Schijn een lichtje op mij

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

05 Juli 2013 | Nederland, Eemnes

Heb je vandaag een lichtje aan gedaan? Als je dit leest sowieso wel. Het scherm (computer, telefoon of tablet) waar je dit op leest geeft ook licht. Daar denken we al lang niet meer over na. Nou ja lang.. De gloeilamp en daarmee elektrisch licht is pas in 1880 door Thomas Edison gepatenteerd. Het duurde toen nog wel een aantal jaar voordat deze lampen (en de elektriciteit om ze van energie te voorzien) bij de simpele burger aangesloten konden worden.

Maar nu kan iedereen zonder moeite een lichtje aan doen. Nou ja iedereen... Zo'n 4,5 miljard mensen wel, maar 2,5 miljard anderen moeten daar iets meer moeite voor doen. Met een beetje geluk hebben ze kaarsen of petroleum lampen, maar gloeilampen zijn nog ver van hun bed. Waarschijnlijk zullen ze wel nooit een gloeilamp aan kunnen doen.

Want we gaan natuurlijk allemaal, en zij dus ook, aan de ledlampen. En nu wordt het mooi want; omdat die ledlampen veel minder energie gebruiken hebben ze helemaal geen elektriciteitsnet meer nodig. Een zonnepaneeltje van 20cmx20cm en een batterij zijn genoeg om 2 ledlampen te laten 'branden'. Branden staat hier tussen aanhalingstekens, omdat het verouderd vocabulaire is. Bij led wordt namelijk elektriciteit omgezet in zichtbaar licht en dus niet in warmte/hitte met een beetje restlicht zoals vroeger bij zo'n (gloeiend hete) gloeilamp.

Ik dwaal weer af. Die 2,5 miljard mensen die nog nooit een gloeilamp aan hebben kunnen doen krijgen in de komende 10 jaar allemaal licht in huis, dat verzeker ik u. En niet omdat Obama toegezegd heeft dat de VS 7 miljard gaan investeren in Afrika voor het opgraven van olie, gas en steenkool en het bouwen van energiecentrales. De energie is er al lang. Die komt van onder (zwaartekracht) en van boven (de zon). Net als opa's en oma's vroeger de gewichten klok moesten ophijsen om deze te laden draaien, kun je nu door een zak zand op te tillen een lamp laten branden. Bij de eerder genoemde productcombinaties van zonnepanelen en ledlampen met accu zit steeds vaker een USB-poort voor het opladen van mobiele telefoons.

En ik hoor het u denken; kunnen die arme Afrikaantjes dat wel betalen, of moet er weer belastinggeld naartoe? Jazeker, dat kunnen ze. Voor een paar tientjes heb je tegenwoordig zo'n een kwaliteit ledlamp, inclusief batterij en oplader. En de producten worden alsmaar goedkoper en beter. De mogelijkheid om een mobiele telefoon op te laden met een ledlamp wordt steeds meer de standaard. En nu men in Afrika en Azië al met mobiele telefoons begint af te rekenen, moeten we ons gaan afvragen of we niet van rechts en onder worden ingehaald.

Denk daar maar aan je vanavond het licht uit doet, morgen kan de wereld er heel anders uit zien.

• 05 Juli 2013 - 17:31

Celine:

Jij bent het licht in de duisternis! Op naar Ethiopie ;)