Solar en AC/DC - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leon Simons - WaarBenJij.nu Solar en AC/DC - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leon Simons - WaarBenJij.nu

Solar en AC/DC

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

20 Juni 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Blote dames promoten zonne-warmte installaties.
Gratis bier en hotdogs, een rodeostier en kans op prijzen als een Mini-cooper en een weekendje New York, zonder dat echt duidelijk wordt wat er te koop is.
Yingli, één van de grootste (Chinese) zonne-colector pruducenten ter wereld, is sponsor van het WK voetbal in 2014 en toont de wereldcup.
Zonne-energie is hot! Dit werd me meer dan duidelijk tijdens de grootste zonne-energie bijeenkomst ter wereld in München genaamd Intersolar.

Een term die vaak langs kwam was AC/DC. Dit heeft echter niet veel met de Australische Hardock-/popband te maken. Behalve dat de zus van twee van de bandleden deze naam van een huishoudelijk apparaat heeft afgekeken. Hier stond AC/DC (Alternating Current/Direct Current) op wat staat voor gelijkstroom/wisselstroom, twee verschillende vormen van elektriciteit. In de meeste huishoudelijke apparaten moet de wisselstroom uit het stopcontact namelijk omgezet worden in gelijkstroom.
Het verband met zonne-energie is redelijk eenvoudig: met PV (Fotovoltaïsche) zonnepanelen wordt gelijkstroom opgewekt. Elektriciteitscentrales die draaien fossiele brandstoffen leveren wisselstroom. Daarom is ons complete elektriciteitsnetwerk gebaseerd op wisselstroom. AC/DC omzetting door transformatoren kost energie. Daarom verbaasde het me, dat het overgrote merendeel van de 2200 bedrijven in München zich focussen op grootschalige energieproductie voor het terugleveren aan het (AC) elektriciteitsnetwerk. Een zonnepaneel heeft namelijk een efficiëntie van zo’n 15%. Als hier nog twee keer het verlies van omzetting (+/- 2 keer 30%) van af gaat, blijft er niet veel over.

De mensen die technisch gezien het gemakkelijkst de overstap naar het gebruik van gelijkstroom van zonne-energie (zonder omzettingsverlies) kunnen maken, zijn de 2 miljard mensen in ontwikkelingslanden die nog geen (betrouwbare) toegang hebben tot elektriciteit. Het probleem hierbij is dat de bedrijven die dergelijke producten kunnen leveren, deze doelgroep niet zien als ‘bankable’, een andere term die vaak langs kwam in München. Aan deze arme sloebers valt dus simpelweg niet voldoende te verdienen, aldus de heersende visie.

Ik hoop dat we in de komende tijd een model kunnen ontwikkelen, waarmee mensen door het gebruik van zonne-energie om te koken brandstofkosten kunnen besparen. Het bespaarde geld via microfinanciering investeren in de Fortune Cooker, inclusief een kleinschalige PV, DC elektriciteitsvoorziening voor een lamp en een mobieltje, lijkt mij wel ‘bankable’! Momenteel bevind ik me in Ethiopië voor het opstarten van een pilotproject om gebruik van de Fortune Cooker hier te testen. Vandaag zijn we bij het ministerie van energie en water geweest en hier was men erg enthousiast over de mogelijkheden.

• 21 Juni 2011 - 09:07

Celine:

Ik ben enorm trots op je! ein-de-lijk mag je laten zien wat je waard bent! Kus uit Eemnes

• 21 Juni 2011 - 14:27

Flower:

Goed leon! Nu weten wat er gedaan moet worden, nu de stappen zetten om het optestarten!

• 22 Juni 2011 - 07:30

Stijn:

Het is duidelijk dat zonnepanelen main stream worden... Succes in Afrika!

• 22 Juni 2011 - 20:25

Papa Jeroen:

Toepasbaarheid en de logische eenvoud van de Fortune Cooker.
    Direct effect bedoel ik.
    Daar heeft men direct behoefte aan en genot van.
    Vertel het ze gewoon.
    De anderen behoeften komen pas als je buik vol is en je nog meer dromen wilt invullen.
    Groeten van ons. xxx

• 25 Juni 2011 - 18:41

Opa:

thuis is er weer internet.
    dan vandaag je bericht gevonden.
    hoe gaat de regering je helpen?
    laat ze de fortunecooker goed zienen demonstreer met een arme inwoner dat het echt een topper is

veel succes
    opa en oma

• 06 Juli 2011 - 18:36

Pieter Arkesteijn:

Ik ben heel blij dat ik dit verslag gevonden hebt, Leon ga zo door, afgelopen donderdag heb ik Ambachew gesproken en hij is beschikbaar om komende maanadag richting Ambassade te gaan in Addis,zon en micro hydropower , power to the people of Ethiopia