Gebouw gebruikt meer energie dan stad Groningen - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu Gebouw gebruikt meer energie dan stad Groningen - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu

Gebouw gebruikt meer energie dan stad Groningen

Door: Celine en Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

19 Augustus 2011 | Nederland, Delfzijl

De reden dat één gebouw in de Eemshaven in noordoost Groningen meer energie gebruikt dan de gehele stad Groningen is simpel. Dit is natuurlijk zodat jullie zonder moeite ons blog kunnen lezen. En zodat jullie snel even kunnen zien wat voor weer we zullen hebben op buienradar. Of onze foto’s, persberichten, Tweets en Youtube filmpjes kunnen checken. En ook een beetje voor alle andere Europeanen die Googlen en rondzwerven op het internet. Datahotels gebruikten namelijk erg veel energie. Met de energie van één Google zoekopdracht kun je bijvoorbeeld een spaarlamp een uur laten branden (6 Watt/uur).
Gaandeweg is noordoost Groningen ontwikkeld in een plek die dit soort natuurwonderen herbergt. Zo komt er hier vanuit Amerika een trans-Atlantische glasvezelkabel aan land, erg belangrijk om zonder oponthoud met onze continentale Westerburen te kunnen blijven communiceren.

En waar komt al deze energie vandaan?, hoor ik jullie al denken. Het Groninger gasveld zal de meeste lezers bekend in de oren klinken. Dit gasveld was het grootste ter wereld toen het in de jaren 60 van de vorige eeuw gevonden werd en voorziet ons al zo’n 50 jaar van goedkope energie. Er staan dus een aantal gasgestookte elektriciteitscentrales in Groningen. Maar vooralsnog zijn kolen nog steeds goedkoper op de wereldmarkt. Daar bied de haven Groningen; Groningen SeaPort kansen. Er kunnen nu grote voorraden verpoederde kolen geleverd worden. De discussies over kolencentrales in de Eemshaven zal weinigen van jullie ontgaan zijn.

Er zijn een hoop internationale regeltjes waaraan ook dergelijke gigantische ondernemingen zich moeten houden. Als er bijvoorbeeld natuur verloren gaat doordat bedrijven zich vestigen of uitbreiden, moet dit gecompenseerd worden. Daarom hebben een aantal grote jongens in de Eemshaven de beurs getrokken en 20 miljoen euro op tafel gelegd. Hiervan is erg succesvol nieuwe natuur aangelegd in de Emmapolder, nog voordat er een vinger uitgestoken werd naar de nog bestaande natuur.
Op deze manier kan de Europese Unie milieudoelen realiseren zonder dat het de belastingbetaler een cent kost. Door duidelijke grenzen te stellen zullen de daadkrachtige bedrijven zelf het initiatief nemen. Wanneer de bouw van een fabriek een maand stil ligt, doordat er niet aan milieuvoorwaarden is voldaan, kost dat al snel tientallen miljoenen aan omzet.

Hoe weten wij dit allemaal? Op dag 5 reisde we af naar Delfzijl, en bezochten hier ‘Groningen Seaport’. We hebben een hier gesprek gehad over emissies, natuurcompensatie, eu- regelgeving, Den Haag, Scheepsvaart, gezenderde zeehonden en windmolenparken.
Een excursie met een speedboot door de Eemshaven houden we nog tegoed!

We hebben een slaapplek geregeld in het voormalige Gemeentehuis van Delfzijl. Voordat we naar Delfzijl afreisde met een boemeltreintje, zijn we nog even taart gaan eten op station Groningen. Leon viert namelijk elk jaar op 18 augustus zijn verjaardag! We hebben er een heerlijke Frappucino op gedronken, en jullie?

• 21 Augustus 2011 - 08:57

Pap:

Zelf heb ik hier een "baco"op gedronken, Jet volgens mij een wijntje.
    Succes met jullie reis, nog "vreemde"vervoersmiddelen gebruikt?

Groet Pap.