Het Dubai van Nederland: Almere, Flevoland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu Het Dubai van Nederland: Almere, Flevoland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu

Het Dubai van Nederland: Almere, Flevoland

Door: Leon en Celine

Blijf op de hoogte en volg Leon

14 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Van een gigantische binnenzee, omringd door een moerasachtig deltalandschap, naar een zoetwatermeer. Hierin een enorm eiland waar mensen wonen en vooral veel voedsel geproduceerd wordt. Flevoland in het IJsselmeer is een mooi stuk vakmanschap in het centrum van ons land.
Over de hele wereld is bekend hoe de Nederlanders de strijd met het water aan zijn gegaan. Het schijnt dat in Chinese schoolboekjes stond, dat er vanuit de ruimte twee menslijke bouwwerken zichtbaar waren: de Chinese muur en, jawel: de Nederlandse deltawerken.

De mensen in de Verenigde Arabische Emiraten wilden iets soortgelijks en besloten de Palmeilanden van Dubai aan te laten leggen: een oase in een woestijnlandschap.
Deze eilanden worden druk bezocht en ook over de gehele wereld geprezen om het vakmanschap. Veel Nederlandse bedrijven zijn ingehuurd om de werkzaamheden te verrichten.

Maar is Flevoland niet veel mooier? Van het begin af aan is er veel rekening gehouden met de inrichting van het eiland. Behalve de hoge voedselproductie, is er aandacht besteed aan een andere primaire levensbehoefte van de mens: welzijn. Mensen worden gezond en gelukkig wanneer zij zich in een mooie leefomgeving bevinden. Daarom is er ingezet op het creëren van een groene leefomgeving. Mensen hebben simpelweg meer geld over om in een mooie groene omgeving te wonen. Dit heeft er voor gezorgd dat het eiland verbazingwekkend mooi is.
We hebben onze ogen uitgekeken in de ene dag dat we Almere en omgeving hebben kunnen bewonderen. We zijn er met zijn tweeën unaniem over eens, dat we liever hier dan in Dubai zouden wonen.
Kan iemand ons vertellen waarom Almere niet overstroomd wordt door toeristen en dat zandkasteel in de woestijn wel? Zitten ook hier de moslim extremisten achter? Of is het gewoon slechte marketing van onze kant? Nog vreemder is, dat de Nederlander zelf niet eens in Almere wilt wonen. Men leeft liever dicht op elkaar in de overvolle randstad.We hebben politieke partijen als TON (Trots Op Nederland) en de PVV (Partij Van de Vrijheid), maar we zijn niet zo Trots om te beseffen dat we zelf een eiland hebben gebouwd waar de Vrijheid ligt.

Leon en Celine, De Wereldverbeteraars

Ps: Twitteraars kunnen ons nog steeds volgen op twitter.com@sunnysimons

• 15 Augustus 2011 - 19:56

Marjorie:

Ik vind het een mooie poging......, maar kben nog niet overtuigd!

• 15 Augustus 2011 - 20:32

Mam:

ben ook blij dat jullie niet in Dubai willen wonen... xx