Met onze hoofden in de ruimte - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu Met onze hoofden in de ruimte - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leon Simons - WaarBenJij.nu

Met onze hoofden in de ruimte

Door: Leon en Celine

Blijf op de hoogte en volg Leon

26 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

We kregen de vraag hoe wij ons voortbewegen. Dit kunnen we mooi toelichten aan de hand van onze reis van Zeeland naar Zuid-Holland.
We hadden namelijk om 13 uur een lunchafspraak bij ESA, het Europese Ruimte Agentschap in Noordwijk. Aangezien we 4,5 uur uitgetrokken hadden, dachten we ruim op tijd op de bestemming aan te komen.
Verbindingen van Zeeland met Zuid-Holland zijn echter minder goed als gehoopt. We hadden waarschijnlijk beter in Groningen kunnen overnachten en vanuit daar de reis maken.

Het landgoed waar we de nacht door gebracht hadden lag op de westelijke uithoek van het noord-westelijke Zeeuwse eiland Schouwe Duiveland. Sommige kennen dit wellicht van Renesse. Busverbindingen naar het Noorden bestaan hier in ieder geval niet.

Daarom besloten we om een stukje te gaan liften. Het regende flink en er was niet veel verkeer. Uiteindelijk zijn we via een omweg in Zierikzee uitgekomen. De jonge die ons hier op het busstation afzette had ons verteld dat er in de buurt de PZC zat, de Provinciale Zeeuwse Courant. Wanneer we een tijdje op de bus naar Rotterdam moesten wachten, konden we hier eventueel langs. En inderdaad; de bus ging pas over 40 minuten. Dus stapte we een beetje onzeker het PZC kantoor binnen. Hier vertelde we wat we aan het doen waren en vroegen we of er plek was voor een artikel tijdens deze komkommertijd. Bij het nieuws kan men omgaan met dergelijke nieuwigheden en er werd meteen een interview afgenomen. Een fotograaf ging met ons mee om te fotograferen hoe we de Interliner naar Rotterdam namen.
Ondertussen is er een stuk over ons in de krant verschenen. Zodra we hier een kopie van hebben zullen we deze met jullie delen.

De reis ding dus verder met de bus. Ondertussen waren we er al achter dat we onmogelijk meer op tijd bij onze afspraak konden zijn. We moesten hierna nog met de metro, twee treinen en met nog een bus. Daarom besloten we een taxi te bestellen om ons vanuit Leiden naar ESTEC te brengen.
Uiteindelijk kwamen we om 13.30 uur aan op bestemming.

Er was op ons gewacht en uiteindelijk heeft de lunchafspraak met Mark Drinkwater, hoofd van de Aardobservatie wetenschapsdivisie en Roger Haagmans, hoofd ESIS nog twee uur geduurd. Het was erg interessant en leerzaam. De kennis die we hier hebben opgedaan zullen we in een apart blog verwerken. De Europese Unie levert een bijdrage aan de GMES missie, waarbij milieu en veiligheid voorop staan.

Hierop kregen we nog een rondleiding door het Technologie Center waar de satellieten getest en gebouwd worden. Hier mochten we geen foto's maken.

Hierna zijn we naar Leiden gegaan, waar we als eerste het lokale JOHO filiaal bezochten. Daarna brachten we een bezoekje aan de Leidse Universiteitsbibliotheek. Hier zijn veel studies gerelateerd aan de EU, van recht tot geschiedenis.

Uiteindelijk zijn we 's avonds met onze slaapzakken bij een Italiaan en een Roemeense op een Big Bag beland.

Al met al een mooie diverse dag.

• 26 Augustus 2011 - 20:24

Nienke:

Leuk!

• 27 Augustus 2011 - 13:36

Jet:

Dit past precies in Leon z'n straatje!!